Elektrisch rijden is de toekomst
Aantal mensen dat kampeert met de elektrische auto neemt sterk toe
In 2023 was 30% van de verkoop van nieuwe auto’s volledig elektrisch. Uit onderzoek van ACSI blijkt dat 6,5% van de caravanbezitters in 2023 koos voor een elektrische trekauto. Dat was een jaar eerder nog maar 2%. Daarnaast is het voornemen dat in de EU binnen 10 jaar alle nieuwe auto’s geheel emissies vrij zijn.
Rijbereik
Aerodynamica en rijbereik
Elektrische auto’s zijn perfecte trekauto’s voor caravans: ze zijn krachtig en relatief zwaar. Het grote nadeel: de actieradius kan wel halveren bij het rijden met een gemiddelde caravan. Dit heeft niet zozeer met het gewicht van de caravan te maken, maar vooral met de vorm! De caravan vergroot het frontale oppervlakte waardoor de aerodynamica zeer verslechterd.
De Unvolt Caravan heeft een zeer gunstige aerodynamische vorm tijdens het rijden; hij is slecht 1,5m hoog en 2m breed. Hiermee is het rijbereik geen belemmering meer om te kiezen voor elektrisch kamperen!
Eenmaal op de camping transformeert de Unvolt Caravan eenvoudig en binnen 1 minuut tot een praktische caravan met volop ruimte.
Praktijk: 50% grotere actieradius
Het prototype laat zien dat het gemiddelde verbruik van de Unvolt Caravan, gemeten over meer dan 3000km, tussen de 210 en 250 Wh/km ligt. Hiermee zou het maximale bereik van een Tesla Model Y Long Range met Unvolt Caravan uitkomen op 300-360 km.
Traditionele caravans laten een verbruik zien van 320-350 Wh/km, wat een bereik van maximaal 200-230 km is.

Links: een standaard caravan met een zeer groot frontaal oppervlakte. Rechts: Unvolt Caravan met een minmale toename in frontaal oppervlakte

Gemiddeld verbruik van 230 Wh/km gemeten over 3000km













